Sinds 2019 is het verboden om je telefoon vast te houden op de fiets. Dat kan een boete opleveren van 100 euro. Uit de cijfers blijkt dat wekelijks 850 personen een boete krijgen voor het gebruik van de telefoon op de fiets. En dit zijn alleen nog de boetes die genoemd worden in het verslag van de SWOV (Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid); soms laat men fietsers gaan met enkel een waarschuwing.
Gevaar op de fiets
Volgens het SWOV zijn fietsers die bellen afgeleid, rijden zij minder snel en slingeren zij bovendien. Appen blijkt de grootste invloed te hebben op gevaarlijk gedrag tijdens het fietsen.
Werkt het verbod?
De onderzoeksresultaten alleen zijn niet duidelijk genoeg om te zeggen dat het veiliger op straat is geworden na het verbod. De cijfers zijn in de meeste gebieden wel naar beneden gegaan, maar door de corona-lockdown en avondklok zijn er ook minder fietsers op straat geweest.
Seizoen
Uit de cijfers blijkt wel dat er in de zomer meer boetes zijn uitgeschreven. Verwacht wordt dat dit komt door de warmte en het zogenaamde fietsseizoen.
"Dat lijkt logisch. Als het vaker regent, kan ik me voorstellen dat fietsers minder vaak hun telefoon pakken."
Zegt Agnieszka Stelling, die in het gedrag van fietsers gespecialiseerd is en bij SWOV werkt.
Kommentare